4 dagen non-stop, althans bijna non-stop, duurde het om bij onze bestemming te komen. Dat ging niet van een leien dakje en koste de nodige flexibiliteit van ons als ouders maar vooral van onze kinderen. Hoe wij onze eerste obstakels overwonnen lees je in deze blog.

Het is zondag, de dag van vertrek

10 uur, dan willen we vertrekken. Maar we hebben de afgelopen dagen zoveel werk verzet dat we om 9 uur startklaar met elkaar in de camper zitten. Een kleine throwback naar de week voorafgaand aan zondag. Ik zoek uit hoe ik voor ongeveer 4 weken aan eten en drinken mee kan nemen op onze reis. En ja, dat gaat over ontbijt, lunch en avondeten. Noorwegen is een erg duur land en aangezien we met een grote camper (jawel, 8 meter) weggaan besluiten we zoveel mogelijk met ons mee te nemen. Dan kunnen we ons geld uitgeven aan dingen die we echt belangrijk vinden op onze reis.

Ik vul kratten met blikken groente (dat word even wennen voor ons allemaal want we eten altijd alles vers), blikken kikkererwten en linzen, zakken pasta, noodles, rijst, crackers en rijstwafels en natuurlijk het lievelingsbeleg van de kids voor op brood. Mocht je meer willen weten over deze hele lijst stuur me gerust een mailtje.

Maar goed, terug naar zondag. We rijden weg met onze camper uit de straat en de kids zwaaien nog even naar hun huis. Op onze eerste vakantiedag rijden we naar een camping in Duitsland. We denken zelf dat we een uurtje of 4 rijden en dan een plekje zoeken. In realiteit hebben we eindeloos veel files en stoppen we meer dan we eigenlijk willen. Maar we hebben eigenlijk geen haast en kabbelen dus gezellig door. Na ongeveer 7 uur rijden beginnen Sven en ik melig te worden en lachen we wat af. We komen bij een camping in Duitsland die Sven in Nederland had opgezocht en hem wel leuk leek. Vol… De eerstvolgende camping blijkt 50 km verderop te zitten en beide kids geven aan er klaar mee te zijn. Ik pak snel mijn telefoon en zoek de dichtstbijzijnde camping vanaf waar we zijn. Dit lijkt camping Wees te zijn. We bellen ze en ze geven ons aan dat het lastig is, maar dat ze nog wel een plekje ergens kunnen maken.

Ehm, tja, het is half 7 in de avond, de kids zijn moe en hongerig en dus rijden maar

Na 10 minuten staan we op camping Wees, waar het lekker vaag lijkt en later blijkt dat het dat ook is, haha! We krijgen een plek achter de camping in een weiland, ze weet niet of er stroom is of dat iemand anders dat al gebruikt. Okay? Als we aankomen op het weiland staat er nog 1 minitentje en verder niemand. We vinden een stroompaal en zetten de camper hier in de buurt. Er staan wel wat vaste tenten verderop waar een zooitje jongeren verblijft. We zetten de camper neer, maken avondeten, douchen (op de camping) en de kids liggen uiteindelijk rond half 10 in bed. Check, dag 1 hectisch en lang maar gelukt!

Sven en ik worden allebei gaar wakker. De eerste nachten van de vakantie slaap ik nooit lekker. Ik hoor continu van alles en ben in mijn hoofd nog veels te druk. Maar een nieuwe dag brengt nieuwe kansen en dus gaan we ervoor. Wederom zitten we rond 9 uur startklaar in de camper om weg te gaan. We moeten vandaag naar Fredrikshavn toe in Denemarken. Want morgenochtend om 8 uur moeten we bij de haven zijn om de boot te pakken naar Noorwegen. Wederom een lange dag, al merken we beiden op dat des te verder we Denemarken in rijden, des te rustiger het word op de weg.

Stop in Denemarken

We hebben ons voorgenomen om in Denemarken op een gratis parkeerterrein te staan waar je mag overnachten. Niet romantisch of gezellig, wel praktisch en makkelijk voor 1 nacht. Sven rijdt naar de locatie en eenmaal daar zijn er toch de nodige kosten. Als ik tegen Sven zeg dat we beter even verder kunnen rijden, zie ik aan hem dat hij klaar is voor vandaag. We parkeren, betalen en installeren ons voor de nacht. Het is overigens de hele dag al verschrikkelijk weer. Het regent de hele dag non-stop. We maken nog een wandeling door de haven en sluiten onszelf hierna de rest van de avond op in de camper.

De volgende morgen is iedereen om 6 uur al wakker

We checken uit, vullen schoon en lozen vies water en zorgen dat we helemaal schoon de boot naar Noorwegen kunnen pakken. Binnen 5 minuten staan we in de haven bij de boot. Over de boottocht valt weinig te zeggen. Het is 10 uur lang jezelf en elkaar proberen te vermaken. Boekjes lezen, kleuren, spelletjes spelen, beetje wandelen en wat foto’s maken. 10 uur klinkt lang en dat is het ook! Maar als we aan de ene kant van de boot Zweden bijna kunnen aanraken en aan de andere kant Noorwegen lijken alle uren niets uit te hebben gemaakt! Wauw, wat is dit mooi, we zijn allemaal onder de indruk. Als we bijna in de haven van Noorwegen zijn, komen er allemaal bootjes naar ons toe varen om te zwaaien. Dat is nog eens een hartelijke ontvangst.

Noorwegen, we zijn zo klaar voor je

Als een van de eerste campers rijden we van boord en linea recta naar een campingplatz op 10 minuten rijden. Het is inmiddels 19 uur en we willen allemaal eten, drinken en rusten. Gek eigenlijk hoe je elke keer toch weer lijkt te vergeten hoe vermoeiend reizen is.

We slapen allemaal okay en willen vandaag Oslo verkennen. Eerlijk? Ik hou helemaal niet van steden. Sterker nog, ik krijg het altijd een beetje benauwd als ik er aan denk een drukke stad in te moeten. We hebben met de kids in een drukke stad ook niet de meest leuke ervaringen en ik zie er dus een beetje tegenop. Na lang overleg besluiten we naar het Vikingmuseum te gaan en erna naar het beeldenmuseum (Vingelang park). Onderweg rijden we door Oslo heen en zien we enkele highlights. Het Vikingmuseum is een dikke vette aanrader! Wat geweldig om die enorme boten in het echt van heel dichtbij te kunnen zien. En daarbij is het niet zo groot en dus lekker overzichtelijk. De kinderen vonden het allebei geweldig! Ze bleven maar vragen wat alle spullen waren en hoe ze dat dan hadden ontdekt.

We lunchen op het parkeerterrein van het Vikingmuseum en besluiten dat we eigenlijk vanmiddag al richting de echte natuur willen gaan. Ringebu it will be. We stoppen eerst nog bij het Vingelang park wat echt prachtig is en heel veel mooie, bijzondere, vrolijke of juist trieste betekenissen heeft. Het is inmiddels goed warm geworden (28 graden) en we besluiten na bijna 2 uur lekker naar de camper terug te gaan. Op naar Ringebu! Ringebu is nog zo’n 3 uur rijden en dan moeten we nog een camping zoeken. Het wordt dus weer een lange dag, maar we zitten op een prachtige, idyllische plek waar we voor het eerst in ijskoud water kunnen springen en zien hoe mooi Noorwegen nu al is! We besluiten morgen even helemaal niets te doen. Althans niets? Vandaag gaan we voetballen, zwemmen, spelen in de speeltuin en genieten van de omgeving!