Striae zijn scheurtjes in de elastische vezels van de huid, die ontstaan wanneer de huid zich iets te veel uitrekt. Wanneer het scheurtje ontstaat, komt er een paarse lijn tevoorschijn die na enkele maanden verbleekt maar wel blijvend is. Hoe kun je ze voorkomen? Beautyexpert van (baby)verzorgingsmerk JOONE, Sarah, geeft ons haar 5 beste tips tegen zwangerschapsstriemen. 

1. Sporten ter preventie

Wist je dat sporten heel goed werkt tegen striae? Hoe meer tonisch je spieren zijn, hoe beter je huid wordt ondersteund. 

 2. Masseren van de buik

Voor het beschermen van de huid van je buik kun je vanaf de eerste zwangerschapsmaand beginnen met het smeren van een anti-striae olie: 

  • Doe voorzichtig wat olie of crème in de palm van je hand
  • Masseer de olie in op de buik met ronddraaiende bewegingen, met de klok mee 
  • Herhaal indien mogelijk het ritueel ‘s ochtends én ‘s avonds op deze zone die gevoelig is voor huidscheurtjes

 Tip: Je kunt deze massage 3 tot 4 minuten laten duren. Voor de onderkant van je buik: haal je hand één voor één omhoog van de onderkant naar de bovenkant van je buik.  

  1. Masseren van de benen

Tijdens de zwangerschap zijn dagelijkse massages van de benen erg goed voor het hydrateren van de huid en het voorkomen van striemen. Het helpt ook voor een betere doorbloeding en kan dus ook helpen tegen symptomen als zware benen. 

 Tip: Druk met een hand aan de binnenkant van je dijbeen, maak met je andere hand kleine rondjes van de onderkant naar de bovenkant van je dijbeen. Herhaal dit gedurende 3 à 4 minuten en geniet van dit relax moment.

 4. Verzorgen van de borsten

De borsten zelf hebben geen spieren maar liggen direct op de borstspieren. Door deze te trainen kun je dus je borst tonen en zo striemen voorkomen. Naast sporten kun je ook een anti-striae massage toepassen.  

  • Masseer beide borsten met een beweging die met de klok mee gaat, gedurende 2 à 3 minuten
  • Herhaal elke dag 

Tip: deze massage moet erg zacht uitgevoerd worden, zonder hard te drukken op de borsten. Je kunt de massage uitbreiden naar het gedeelte boven de borst tot aan de hals, en altijd met een beweging van beneden naar boven.

 5. Zwangerschapsstriemen: pas op voor de zon! 

Om de verschijning van striemen te voorkomen, kun je beter de zon mijden, zeker als het een recent litteken betreft. Hou in je hoofd dat je figuur en je huid tot aan maanden na de bevalling kunnen veranderen onder invloed van hormonen. 

 Tip: Het lijkt lang, maar probeer minimaal een jaar de zon zoveel mogelijk te vermijden.